Sinds 1 januari 2018 zijn de havens van Gent en Zeeland Seaports gefusioneerd tot North Sea Port. In onzekere tijden van Brexit, handelsoorlogen en boycotten, hebben 8 lokale besturen een unieke Europese vennootschap opgezet en zo de 10de grootste haven van Europa vorm gegeven.
De Haven van Gent belangt ons allemaal aan, en er is heel veel veranderd de laatste jaren.
Niemand minder dan Daan SCHALCK, de Gentse grote baas van North Sea Porth, brengt ons op 29 november het verhaal van de fusie, en ook de eerste resultaten die ondertussen zichtbaar zijn.
Daan Schalck, geboren in 1963 te Gent (Mariakerke), startte na zijn studies aan de UGent in 1988 zijn loopbaan in de drinkwatersector.
Tussen 1995 en 1999 was hij adviseur economie en havens van toenmalig havenschepen Termont.
Tussen 1999 en 2004 was hij federaal volksvertegenwoordiger voor SP.A., waar hij zich specialiseerde in overheidsbedrijven en mobiliteit. In 2004 maakte hij de overstap naar de privésector, bij Ernst & Young.
De havenwereld bleef hem echter boeien.
In 2007 werd hij Directeur van de Maatschappij die op de linker-Schelde-oever het grondbeleid voor de Antwerpse haven doet.
In juni 2009 keerde hij als directeur-generaal van het Gentse Havenbedrijf terug naar zijn geboortestad.
Daan Schalck is tot vandaag eveneens voorzitter van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen, de strategische adviesraad van de Vlaamse deelregering.
Na de fusie van het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports is Daan Schalck, sinds 1 januari 2018 co-CEO van het nieuwe havenbedrijf North Sea Port.
Praktisch:
Deze lezing gaat door in de grote zaal van het O.C.O., Pijphoekstraat 30, op vrijdag 29 november 2019 om 20.00 uur.
Bijdrage: houders DF-cultuurkaart € 6, niet-leden € 8 (bij voorinschrijving + betaling voor 26 november). Consumptie inbegrepen. Aan de kassa: plus € 2.
Voorinschrijving op het secretariaat bij Christiane De Waele, cedewe.dewaele@skynet.be betaling op rekening van Davidsfonds Oostakker BE71 7374 2412 5469